Easy Rider Trailer

Det har gått många år sen den här filmen kom, men visst är det fortfarande lite kultstatus över den....




Hojväder

Idag kunde det ha varit riktigt hojväder. Soligt och fint, och torrt på vägarna. Synd bara att det var så kallt.

image5

Kommande aktiviteter i NMC

            

2 feb    lördag  19.00  Pub-kväll   Lokalen

1 mar   lördag  info kommer om tid Öl-bingo Södermalm

7-9 mar  fre-sön info kommer  om tid  Hoj-X Östersjön

13 mar  torsdag  19.00  Medlemsmöte   Lokalen

29 mar  lördag 16.00     bilbanerejs         Lokalen

5 apr   lördag 19.00   Pub-kväll      Lokalen

26 apr  lördag  12.00    Jungfrutur   Lokalen

26 apr  lördag  17.00    Pub-kväll   Lokalen

3 maj  lördag  19.00   37-årsjubileum   Lokalen

17 maj lördag 10.00  Pingstrally   Lokalen

24 maj  lördag 10.00  Mariefredstur   Lokalen

31 maj  lördag 19.00  Pub-kväll    Lokalen

6-8 jun  fre-sön  info kommer  om tid    Ålandsresa   Åland

14 jun  lördag  10.00   TP på hjul     Lokalen

18 jun   onsdag  info kommer  om tid    Brostugan alt Nyköping     Lokalen

25 jun  onsdag 19.00    Medlemsmöte   Lokalen

2 aug   lördag  19.00   Pubkväll   Lokalen

7 aug   torsd  info kommer  om tid   Röda caféet    Lokalen

16 aug  lördag  10.00   Kakslottet, Taxinge   Lokalen

6 sept  lördag 14.00   I-stan-bulle    Lokalen

6 sept   lördag  19.00    Pubkväll    Lokalen

24 sept   onsd  19.00   Medlemsmöte   Lokalen

4 okt   lördag  11.00    Sista färden    Lokalen

4 okt   lördag  19.00    Pub-kväll   Lokalen

8 nov   lördag 19.00    Pub-kväll    Lokalen

29 nov   lördag  16.00    Årsmöte    Lokalen

6 dec   lördag  info kommer  om tid    Alternativ Lucia    Lokalen

26 dec    fredag 16.00   NMC Open Bilbanerejs    Lokalen
                                             
                                                      


Mc- drömmar

Läs lite om Svenska mässan i Göteborg. Se bidspel fr¨ån mässan.

MC-jakt


MC-klipp


NMC:s styrelse 2008

Vid NMC:s årsmöte den 24 november valdes styrelsen för 2008 enligt följande:

Ordförande: Björn Bergdahl
Sekreterare: Torbjörn Carlsson Adborn
Kassör: Stefan Persson
Ledamot: Henrik Wiman
Ledamot: Tommy Svensson
Suppleant: Christer Jansson
Suppleant: Christer Berg

Revisorer: Maria Svensson och Anders Törnros
Valberedning: Fia Bergdahl och Lena Nilsson

Hur syns en MC bäst ?(Vägverket)

Hur syns en MC bäst?

Motorcyklister är av flera skäl en utsatt grupp i trafiken. De är oskyddade, kan öka farten snabbt och har en liten front. Oftast har de också bara halvljus, vilket bidrar till att de syns dåligt. Som ett projekt har därför Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation i ett försök undersökt om man upptäcker en motorcykel bättre om den är försedd med något slag av extra reflex- eller ljusutrustning.

Försöket genomfördes i verklig trafikmiljö. En grupp motorcyklar utrustades med självlysande tejp, en annan med varselljus och en tredje grupp, kontrollgruppen, endast med halvljus. På en raksträcka fick sedan motorcyklisterna dyka upp oregelbundet och bland andra fordon i 90km/h. På raksträckan satt försökspersoner i en parkerad bil. De var försatta i en situation som man försökt likna vid riktig bilkörning och hade därför fått flera uppgifter att koncentrera sig på En av flera uppgifter var att reagera så fort de såg ett fordon komma körande mot dem, däribland motorcyklisterna.

Försökspersonernas reaktioner registrerades med tidur och video. Mätningarna visar att ingen av den extra ljusutrustningen inverkade på hur snabbt försökspersonerna upptäckte motorcyklisterna. Det upplevde däremot försökspersonerna själva, som tyckte att motorcykeln med självlysande tejp var lättast att upptäcka och att kontrollmotorcykeln med bara halvljus var svårast.

Med detta motsägelsefulla resultat understryker man i studien vikten av att inte använda försökspersoners subjektiva åsikt som mått på resultat. Men man ger ändå flera möjliga förklaringar till motsägelsen i sig. En förklaring kan vara att det är ett resultat av att det tar tid att känna igen och registrera att det är just en motorcykel som dyker upp. Försökspersonerna kanske bara hade reagerat för formen eller konturen av en motorcykel, oavsett extra ljusutrustning eller ej.

Den konsekvens projektet drar av detta är att man bör utrusta varje motorcykel med ett specifikt kännetecken som gör den lätt att känna igen som just motorcykel. Som exempel föreslås en ljustriangel på cykelns front.


Säkerhet på motorcykel (från Vägverket)

Säkerhet på motorcykel

Att åka motorcykel har de senaste tio åren blivit alltmer populärt. Men den som färdas på motorcykel är också utsatt för höga risker. Under sommaren 2006 fanns cirka 270 000 motorcyklar i trafik, vilket är en fördubbling jämfört med 1997.
Risken att dö eller skadas svårt som motorcyklist är cirka 15 gånger högre än som bilförare eller bilpassagerare. De vanligaste olyckstyperna där motorcyklister kommer till skada är singelolyckor och kollision med vänstersvängande bilar i korsningar.

I slutet av 1990-talet och till och med år 2002 omkom cirka 40 motorcyklister per år. Därefter ökade antalet: 47 personer omkom år 2003, 56 personer år 2004 och 46 personer år 2005.

Antalet motorcyklister som polisen bedömt som svårt skadade har under de senaste tio åren ökat med cirka 50 procent. Ökningen av dödade och svårt skadade motorcyklister finns främst i åldern 35 år eller äldre.

För att öka säkerheten för motorcyklister har ett projekt, en så kallad Mc-OLA, genomförts under 2005. Projektet är ett samarbete mellan ett stort antal aktörer med ansvar och intresse för Mc-säkerhetsfrågor.

Definitionen på motorcykel

Om ni inte riktigt vet hur man definierar begreppet motorcykel kan ni läsa här

Fikatips nr 1

Här är ett gäng som åkte till Röda Caféet den 10 augusti 2006.

image3


Röda cafét

Röda cafét i Vårby. Foto: Catarina LindqvistUtsikt över Fittjaviken. Foto: Thomas Julin
Röda cafét ligger fint vid båtbryggorna i Fittjaviken, nära Masmo. Här serveras kaffe med hembakt bröd och smörgåsar. Man kan sitta antingen inomhus eller på någon av bryggorna. Sommarkvällar anordnas speciella temakvällar, bland annat med motorcyklar och veteranbilar. Här finns också lekplats för barnen. Handikappvänligt.

Röda cafét kallades tidigare Haganäs och är det äldsta bevarade huset på Fittjanäset. Här fanns i början av 1900-talet J W Anderssons "Speceri- & Diversehandel". Rörelsen utökades med servering och på 1910-talet etablerades Huddinges första bilstation här. Mycket av den ursprungliga miljön på Fittjanäset är idag borta, men Röda cafét lever kvar.

Öppettider

Öppet alla dagar kl. 11-20, vid fint väder under sommaren till kl. 22.

Vägbeskrivning

Botkyrkav. 28, vid Botkyrkaleden, på Fittjanäset mellan Fittja och Masmo.
Se karta

Övrigt

Telefon: 08-740 24 66

Hur låter din hoj?


Bilbanerejs

Den 26 december anordnade Nynäshamns motorcyklister sitt sedvanliga bilbanerejs. Det är en gammal fin tradition, som 2007 firade sitt 20-årsjubileum.
image1

Bilbanan var som vanligt designad av banmästare Christer Jansson.

image4 

Det gällde att hålla tungan rätt i mun i kurvorna.

Nytt år!

Välkomna till den här bloggen, som kommer att handla om motorcyklar, bra fikaställen och lite av varje som händer i en motorcykelklubb
Just nu står alla motorcyklar i tryggt förvar någonstans, snön yr längs vägarna och kölden biter. Men snart, kära vänner är det dags att damma av tanken, polera visiret, plocka fram ryggskyddet och fara ut på vägarna igen.

Den största faran med vinteruppehållet är det minskade näringsupptaget då fikaturerna drastiskt har minskat. Risken finns att vi tappar matchvikten. Det är  tur att julen med all den energitäta maten finns, så vi slipper bli alltför skrynkliga. För vi lever väl alla efter devisen: Det gäller att hålla skinnet spänt!

.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0