Så uppfanns hjulet

Så uppfanns hjulet

När det handlar om att utnämna alla tiders viktigaste uppfinning brukar hjulet ses som den självklara vinnaren. Givetvis finns det andra uppfattningar om vilken uppfinning som bör placeras högst på pallen, men hjulets betydelse för den tekniska utvecklingen kan knappast överskattas.
När och hur det uppfanns vet man inte med säkerhet, men att det var för mycket länge sedan vet man. Förmodligen har dessutom hjulet uppfunnits åtskilliga gånger på många olika platser och oberoende av varandra. Hjulet är ju visserligen genialt, men trots allt ganska självklart.
Det finns tecken som tyder på att hjul användes i Asien någon gång för 10 000 år sedan, men de första egentliga bevisen är från Mesopotamien omkring 3 500 år före vår tideräknings början. Bland annat har arkeologer hittat sumeriska lertavlor med avbildningar av hjulförsedda kärror.
Ett viktigt steg i utvecklingen av hjulet var ekrarna. 2 000 f. Kr. användes ekerförsedda hjul i Egypten. Denna uppfinning var en stor fördel bland annat i krig eftersom ekrarna gjorde hjulen betydligt lättare och därmed de hästdragna stridsvagnarna snabbare.
Sedan dess har utvecklingen av hjulet snurrat vidare. Fakta Många forskare tror att hjulet uppfunnits flera gånger och på olika platser, oberoende av varandra. Rimligen bör det då ha gått till så här:

1 Människor upptäcker att tunga saker lättare kan flyttas om man rullar fram dem på stockar.

2
Ett alternativ till stockar är slädar som kan dras fram på till exempel gräs.

3
När underlaget för släden blir för tungt att dra på använder man stockar att rulla släden på.

4
Någon kommer på att släden kan stabiliseras i stocken genom att man gör skåror i den senare. Det gör bland annat att ekipaget blir stadigare om marken lutar åt sidan.

5
Byns snille kommer på att man kan göra urgröpningar för stocken så att den hålls på plats. Då slipper man springa och bära stockar hela tiden.

6
Konstruktionen utvecklas så att hjulen skiljs från axeln. Axeln kan då fästas på ett stadigare sätt och någon slags primitiv lagerkonstruktion kan sättas antingen i hjulen eller där axeln roterar i det som ursprungligen var släden.
Fakta Sedan hjulet uppfanns har många olika konstruktioner funnits. Det är framför allt två egenskaper som alltid eftersträvats - låg vikt och hög styrka. Med bilens utveckling har även andra aspekter tillkommit, som bekvämlighet och balans. Men i grunden har all utveckling gått mot starkare och lättare hjul.

1
De första hjulen gjordes av ett enda trästycke, antingen sågar radiellt ur en stock eller av en bräda som sågats rund.

2
Genom att sammanfoga flera brädor med varandra kunde man använda tunnare virke för att uppnå samma styrka.

3
Delar av träet som hjulet är gjort av påverkar inte hållfastheten nämnvärt, och genom att ta bort dem får man ett lättare hjul.

4
Ekerhjulet uppfinns. Träets fibrer ligger i en riktning som kan ta emot påfrestningarna på ett optimalt sätt, och därför krävs mindre material och man sparar vikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0